Benieuwd naar de corona-werkwijze van DELTA makelaardij? Klik hier

GELUKT! Je bent de gelukkige koper van jouw droomwoning! Wat nu?

Voordat de koop helemaal rond is moeten er nog een aantal stappen worden doorgelopen.

Gegevens aanleveren voor de koopovereenkomst
Voor het opmaken van de koopovereenkomst hebben wij je gegevens nodig, waaronder:

  • Algemene persoonlijke gegevens;
  • Adresgegevens;
  • Burgerlijke staat;
  • Kopie van je legitimatiebewijs;
  • Keuze van de notaris.

Hiervoor gebruiken we een super handig en beveiligd programma, genaamd ‘MOVE’ voor jouw eigen account.

Nu kunnen we aan de slag!

De koopovereenkomst controleren
Zodra de koopovereenkomst klaar is wordt deze zowel naar jou als verkoper(s) gestuurd. Beide partijen kunnen de koopovereenkomst beoordelen.

De koopovereenkomst tekenen
Alles in orde? Dan gaan we een afspraak met je maken om de koopovereenkomst te ondertekenen. Als deze door beide partijen is ondertekend scannen we deze in om te sturen naar jou, de verkoper(s) en de notaris.
Na het ontvangst van de overeenkomst gaan er 3 dagen bedenktijd lopen! Daarna is de woning verkocht onder voorbehoud, indien je een voorbehoud voor financiering hebt opgenomen en zo niet, is de woning daarna meteen verkocht!

Een notaris kiezen
De kosten van het passeren van de koopakte komen voor rekening van koper(s). Daarom mag de koper(s) de notaris kiezen. Misschien ken je er al één. Verdiep je ook even in de kosten die de notaris in rekening zal brengen. Shoppen loont.

Het financiële gedeelte afhandelen
Wellicht heb je voor je succesvolle zoektocht je al laten informeren over jouw persoonlijke financieringsmogelijkheden. Nu de koop is gesloten is het noodzakelijk het hele financiële plaatje door te laten rekenen door jouw adviseur. Hoeveel eigen geld moet er ingelegd worden? Welk rentepercentage kan ik krijgen en hoelang leg ik deze rente vast? Vervolgens zal de adviseur een hypotheek aanvragen bij de voor jou zo gunstig mogelijke geldverstrekker. Wij kunnen onze bovenburen van Zuiver Financieel van harte aanbevelen. Onafhankelijk en heel deskundig met jaren ervaring.

Taxatie regelen voor de eventuele financiering
Als je de woning hebt gekocht onder voorbehoud van financiering dan moet er een afspraak gemaakt worden met een onafhankelijke taxateur. Deze bepaalt de waarde van je nieuwe woning voor het aanvragen en afronden van de benodigde hypotheek. Lukt dit onverhoopt niet dan heb je de mogelijkheid om de koop te ontbinden. Dat is natuurlijk niet wenselijk. Zorg daarom dat je op voorhand je “huiswerk” al een beetje hebt gedaan.

Wel of niet een bouwtechnische keuring regelen
Je kunt ervoor kiezen om de nieuwe woning bouwtechnisch te laten keuren. Dit wordt vaak aangeraden bij oudere woningen. De professionele keurder naar jouw keuze komt de woning inspecteren op eventuele bouwkundige gebreken en rapporteert ook de kosten van herstel of vervanging. Wanneer deze begroting het door jouw bepaalde bedrag in de koopovereenkomst (indien er een voorbehoud is opgenomen hiervoor) te boven gaat is dat ook een legitieme reden om de koop te mogen ontbinden.

Informeren wanneer de koop definitief is
Wanneer de woning is gekocht zonder voorbehouden dan is de koop definitief nadat de drie dagen wettelijke bedenktijd verlopen zijn. Deze gaan in als beide partijen ondertekend hebben. Zijn er wel voorbehouden? Dan is de koop definitief als de termijnen voor deze ontbindende voorwaarden verlopen zijn.

Eindinspectie
We gaan (bijna) naar de notaris. We plannen eerst nog een afspraak in met jou, de verkoper(s) en de makelaar voor een laatste rondje door de woning (en tuin). Er wordt gekeken naar gebreken en overgenomen roerende goederen. Ook is er een opname van de meterstanden van elektra, gas en water. We kunnen naar de notaris. Deze zorgt ervoor dat alles wordt overgeschreven op de nieuwe eigenaar. Ook zorgt de notaris voor de financiële afhandeling tussen partijen en zorgt ervoor dat alle kosten zijn betaald. Zoals kosten koper, notariskosten en overdrachtsbelasting.

Verhuizen maar!
Nu alles is geregeld kan het nieuwe avontuur beginnen! Misschien eerst nog klussen, verbouwen of verven. Daarna kunnen de verhuisdozen worden uitgepakt en begint het inrichten van je of jullie nieuwe (t)huis. Geluk(t)!

Vraag bij ons de verhuisplanner op voor tips&trics!

Mocht je nog vragen dan staan we uiteraard voor jou klaar! Je kunt ons bereiken op het telefoonnummer 0111-41780 of een email sturen naar: info@deltamakelaardij.nl

Datum:
februari 2, 2021
Categorie:
Aankopen

Meer informatie over dit onderwerp?

Contact

Deel Artikel

Bekijk artikel
Algemeen

Voorjaar! Lekker snel je huis opgeruimd – 6 stappen

Lees meer
Bekijk artikel
Algemeen

Aan het einde van het jaar.. #terugblik van Peter

Lees meer
Bekijk artikel
Aankopen

Veranderingen overdrachtsbelasting voor kopers

Lees meer